FAQ for bruttostatistikken på nett

1.      Hvordan kan jeg best bruke tallene?

·         Statistikken omfatter bruttoomsetning per annonsør fordelt på nettsted, format, seksjon. Summen som rapporteres er følgelig ikke det samme som annonsører har betalt, men er å forstå som deres bruttoverdi.

·         Bruttoomsetningstallene for nett gir en beskrivelse av hvilke nettsteder som annonsørene benytter, fordelingen nettstedene imellom og hvilke formater og seksjoner som den samme annonsøren benytter. Vær imidlertid obs på at rabattnivåene varierer fra nettsted til nettsted, samt at nettstedene kan ha ulik pris på samme produkt. En rapport vil derfor kunne vise en svært høy bruttopris på et nettsted og halvparten så mye på et annet, på tross av at nettosummen til nettstedene er det samme. Det er også forskjellig praksis hos nettstedene på bruk av nettverk og cpo avtaler.

·         Enkelte velger å ikke gi overskuddsvisninger til nettverkene men å heller selge dette selg som cpo eller cpc avtaler til egne kunder. Da vil dette nettstedet bli rapportert i vår statistikk med høyere bruttosummer enn et nettsted som gir sin overskuddstrafikk til nettverk som Google, Tradedoubler etc. Confetti rapporterer ikke visninger via nettverk.

·         En rapport vil også kunne gi en god beskrivelse av periodiseringen til annonsørene gjennom året.

·         Alle annonsører registreres etter samme metode, statistikken vil derfor fint kunne benyttes til å lage konkurrentanalyser innenfor bransjer.

 

2.      Er de troverdige og kan jeg stole på tallene?

·         Alle opplysninger er å betrakte som korrekte i den forstand at dette er listepriser for det antall visninger som er levert, ikke kjøpt. Dette kan selvsagt varierer. Rapportene gir bruttotall for samtlige display-annonser som er booket hos det respektive nettstedet. Visningene blir priset med en gjennomsnittelig bruttopris for nettstedets mest ordinære plasseringer, og det blir ikke tatt hensyn til hvorvidt dette er en cpo/cpc-avtale. Se også metodedokumentet for en nøyaktig beskrivelse av hvordan vi priser per nettsted og format.

·         Vær imidlertid obs på at rabattnivåene varierer fra nettsted til nettsted, samt at nettstedene kan ha ulik pris på samme produkt. En rapport vil derfor kunne vise en svært høy bruttopris på et nettsted og halvparten så mye på et annet, på tross av at nettosummen til nettstedene er det samme. Det er også forskjellig praksis hos nettstedene på bruk av nettverk og cpo avtaler.

 

3.      Hvor mye rabatter er det vanlig å gi på nett?

En vanlig kampanje kan ha en rabatt på opp mot 70 % i rabatt. Det er imidlertid forskjell på hvor mye som gis i rabatt på en fast plass og en visningsbasert annonse. Startsiden og VG er de to nettstedene som tilbud flest faste plasser og følgelig lavest rabatter. En ordinær rabatt på et toppbanner på forsiden kan være eks. på 35-40 %.

 

 

4.      Hvordan priser nettstedene seg?

Nettstedene operer med flere ulike prismodeller, her er de mest ordinære for bannerannonser solgt på Norske nettsteder.

·         Fast pris per annonse per dag/uke/måned

·         CPM/pris per visning

·         CPC/cost per click

·         CPO/cost per order

 

5.      Hvilke nettsteder er inkludert i statistikken?

·         Følgende nettsteder registreres: ABC Startsiden, ABC Nyheter, ABC Penger og ABC TV, VG Nett, Dagbladet, MSA.no, E24, Aftenposten, BT, Stavanger Aftenblad, Fevennen, Adressa, Media Norge, KPN.no (Kvinner på nett: Femina/KK/Henne),  ITavisen,  Dinside, Seher, Lommelegen.no, Digi.no, Dingz.no, NRK (utgikk høsten 2010), Adlink, Klikk, Mediasite, FINN, Nettavisen, A-pressen, SOL.

 

6.      Hvorfor finner jeg ikke flere produkter?

·         Våre data er hentet fra nettstedenes bookingsystemer som løpende henter ut rapporterer. Det er i disse rapportene ikke lagt opp til at kampanjene blir booket med produktnavn i tillegg til navn på kunde.

·         Det er videre også ulik praksis på bruk av navn. Enkelte nettsteder vil booke en kampanje for Netcom under Teliasonera, andre skriver Netcom.

·         En kampanje for Melkesjokolade vil kunne bli booket som Kraft, Freia eller også Melkesjokolade. Der informasjon om produkt fremkommer legges dette inn, det er imidlertid et fåtall av kampanjene der informasjonen er god nok til at dette er mulig.

 

7.      Hvorfor er det forskjell i bruttosummen på det jeg selv har kjøpt og booket, og det som statistikken viser?

·         Det kan være flere årsaker til at det er en differanse. Den mest åpenbare er at vi beregner gjennomsnittspriser for visninger på de fleste av nettstedene.  Dersom kampanjen din i hovedsak er lagt opp med visninger, vil det bli differanser.

·         En annen årsak kan være at man har fått gratisvisninger, eller eventuelt færre visninger enn kjøpt.

 

·         Videre forekommer spesialtilbud på midlertidige plasser som ikke står i prislisten. Ofte blir også faste plasser solgt som visninger og omvendt dersom det er ledig kapasitet. 

« Tilbake

Ko&Co AS, Møllergata 13, P.B. 6871 St.Olavsplass, 0130 Oslo, tlf. +47 41 61 73 00